מנכ"ל אל על אליעזר שקדי: לא מקבלים אותנו לבריתות התעופה הגדולות בגלל שאנחנו יהודים

מאת: בת-שבע כביר

מנכ"ל אל על בדיון בהצעת החוק לפיצוי נוסעים בשל ביטול או עיכוב טיסות: "ההתמודדות של חברות התעופה עם המציאות בעת הזאת היא לא פשוטה".

שקדי טען: לא מקבלים אותנו לבריתות התעופה הגדולות בגלל שאנחנו יהודים – ולכן האפשרות שלנו לתת מענה ללקוחות מוגבלת; ח"כ טיבי: "זה לא מצדיק את הפקרת הצרכן – כשיש עיכוב צריך לפצות"
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי, לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. הצעת החוק נועדה להסדיר ולקבוע כללים ואמות מידה למתן פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה. במהלך המושב הקודם של הכנסת הכינה הוועדה את ההצעה לקריאה ראשונה, וח"כ טיבי הציע שלא לבצע שינויים בנושאים שכבר סוכמו.

ח"כ טיבי הוסיף כי "מדובר באחד החוקים הצרכניים ביותר בכנסת והציבור מחכה לו כבר יותר מידי זמן, לכן אני מקווה שלא ניתן יד לניסיונות לעכב את סיום החקיקה". ח"כ טיבי אף טען כי קיבל דיווחים על לחץ שהפעילו לוביסטים על חברי כנסת בנושא הזה.

היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי "מדובר בהצעת חוק חשובה ביותר מבחינה צרכנית וועדת הכלכלה היא קודם כל ועדה צרכנית". עם זאת הוא הוסיף כי הכנת החוק ויישומו הם לא דברים פשוטים, בייחוד במדינת ישראל שבה יש מספר מצומצם של חברות תעופה עם חשיבות אסטרטגית.
מנכ"ל אל על, האלוף (במיל') אליעזר שקדי, אמר כי לא ניתן לנתק את הצעת החוק מעולם התעופה, שהוא עולם שיש בו 3 בריתות גדולות. הוא הסביר כי בכל ברית יש בין 2,500 ל-4,000 מטוסים, והחברות שנמצאות בבריתות תעופה טסות ממאות שדות תעופה ברשת נתיבים רחבה. לדבריו, לכל חברות התעופה הישראליות יש לא יותר מ-45 מטוסים, והדבר קשור ליכולת לתת מענה ללקוחות.
"אנחנו לא מצליחים להיכנס לשום ברית ולא מסיבות כלכליות, אלא בגלל שאנחנו יהודים", אמר שקדי. ח"כ טיבי הגיב על הדברים ואמר: "כשהגעתי לפה בבוקר ידעתי שאתם יהודים. אני חי עם העובדה הזו כל יום, אבל החוק משרת את כל האוכלוסייה". המנכ"ל שקדי הסביר כי היכולת של 45 מטוסים להתמודד עם עיכובים היא פחותה בהרבה מיכולת של קבוצה שיש בה 4,000 מטוסים.
"כשללופטהנזה יש בעיה, יש להם פתרונות אחרים רחבים יותר", אמר שקדי. ח"כ טיבי אמר בתגובה: "זה לא מצדיק את הפקרת הצרכן – כשיש עיכוב צריך לפצות". שקדי הבהיר כי הוא לא כופר בעיקרון הזה, אך הוסיף כי בישראל יש שדה תעופה אחד עם מסלול נחיתה אחד והיכולת לתת מענה חלופי היא מוגבלת.

עוד ציין שקדי, כי בשבועות האחרונים נפלו מספר חברות תעופה, וכי ההתמודדות של חברות תעופה בזמן הזה היא לא פשוטה. "אני חושב שיש מספר סעיפים ששמים אותנו במקום שונה מהותית מהרגולציה האירופית וזה לא נכון להחמיר על אותה רגולציה", אמר שקדי.
מנכ"ל אל על התייחס ספציפית להחלטה לקבוע איחור של 8 שעות כביטול טיסה. לדבריו, בעולם אין הגדרה כזו שקובעת כי איחור מסוים יהפך לביטול וההצעה מחמירה בנושא הזה באופן קיצוני. הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, הזכירה כי הטענות הללו עלו במהלך הכנת החוק לקריאה ראשונה וחברי הכנסת החליטו להקל על חברות התעופה ולקבוע רף של 8 שעות איחור שיחשבו לביטול, שהיה גבוה יותר מההצעה המקורית שעמדה על 6 שעות.

היו"ר שאמה-הכהן הציע כי שר התחבורה, בהסכמת שר התמ"ת ובאישור של ועדת הכלכלה, יוכל לשנות את הרף בטווח זמן של עד 4 שעות לשני הכיוונים. כלומר, להאריך את המועד ולקבוע כי איחור של עד 12 שעות ייחשב לטיסה שבוטלה, או לקצר את המועד ולקבוע כי איחור של 4 שעות בלבד ייחשב לטיסה שבוטלה. הוועדה אישרה את הצעת היו"ר ודחתה הצעה של ח"כ דוד אזולאי, שביקש להשאיר את ההחלטה בידי שר התחבורה, באישור ועדת הכלכלה ובהתייעצות עם שר התמ"ת.

בתום הדיון הודיע היו"ר שאמה-הכהן כי מאחר ומדובר בהצעת חוק צרכנית וחשובה ממדרגה ראשונה, הוועדה תמשיך להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית בהקדם על מנת לסיים את החקיקה במהרה.

השאירו פרטים
ואנחנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי
decorative line