מנכ"ל אל-על אליעזר שקדי: הכנסות החברה בשנת 2011 צמחו ב- 4%
מאת:
מנכ"ל אל על אליעזר שקדי הציג היום את הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי ושנת 2011.
הכנסות החברה בשנת 2011 צמחו ב- 4%, הסתכמו ב- 2.04 מיליארד דולר לעומת 1.97 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. מחיר הדלק הסילוני עלה בכ- 41% בשנת .2011
הוצאות ההפעלה בשנת 2011 הסתכמו ב-1,764.9 מליון $ לעומת 1,584.6 מיליון $ בשנת 2010, גידול של כ- 11%. שיעור הוצאות ההפעלה מהמחזור גדל מ- 80.3% ל- 86.4%, בשל עליית מחירי הדלק.
ההפסד לשנת 2011 הסתכם בכ- 49.4 מיליון דולר לעומת רווח של כ- 57 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
נתח השוק של אל על הסתכם ב-33.9%, קיטון של כ- 9% לעומת שנת 2010.
שיעור התפוסה, הסתכם ב- 80.3% לעומת שיעור התפוסה של 81.6% בשנת 2010, קיטון של 2%. שיעור התפוסה הכולל בנתב"ג של חברות התעופה הסדירות הזרות הסתכם ב-77.7%.
הרווח הגולמי ירד ב- 28% בשנת 2011 והסתכם ב- 278.3 מיליון $ בהשוואה לרווח גולמי של 387.7 מיליון $ בשנת 2010. שיעורו מהמחזור הסתכם ב- 13.6% לעומת 19.7% מהמחזור בשנת 2010.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בשנת 2011 הסתכם ב- 61.9 מיליון $ לעומת תזרים מזומנים בסך של 203.3 מיליון $ בשנת 2010.
אליעזר שקדי מנכ"ל אל על: " במהלך שנת 2011 התמודדה אל על עם המשך הגידול בתחרות מול שותפויות ענק והחברות הזרות, אשר יותר מאשר הכפילה את עצמה בחמש השנים האחרונות. כאשר רגולציית ההפעלה של התאגידים החיצוניים והחברות הזרות שונה מהותית מהרגולציה הישראלית.
מדינת ישראל עומדת בימים אלה בפני הכרעה בנושא הסכם פתיחת השמיים עם האיחוד האירופי. כל מדינות העולם מתייחסות לתעשיית התעופה המקומית כנכס אסטרטגי. במדינת ישראל חשיבותה של תעשיית התעופה המקומית גדולה מאוד, לאור המצב הגיאופוליטי הייחודי, המתבטא בכך ששער הכניסה המרכזי לישראל הוא דרך האוויר, ובעיתות חרום פוסקת כמעט לחלוטין התעופה הזרה לישראל וממנה. חברת אל על תומכת בתחרות חופשית, וזאת על בסיס של הדדיות ושוויון הזדמנויות מול שותפויות ענק וחברות התעופה הזרות. אנו מצפים כי קברניטי המדינה ייקחו לתשומת ליבם את כל הנדרש למתן הזדמנות תחרותית שווה, הוגנת ומלאה.
השנה התמודדה החברה עם המשך העלייה במחירי הנפט, שהביאה לגידול של 41% במחירי הדלק הסילוני. פעולות שנעשו לגידור החשיפה מיתנו את אפקט עליית המחיר לרמה של 18% בהשוואה לשנה הקודמת.
גורמים אלו הביאו להתאמת הפעילות, וליישום תהליכי התייעלות לצמצום ההוצאות בחברת אל על, לרבות הקטנת מספר ציי המטוסים ובחינה מחודשת של רשת הנתיבים ויעדי הטיסה.
כחלק מהבחינה המחודשת של רשת הנתיבים, נסגר השנה הקו לסאו-פאולו. כמו כן, נסגרו הקווים לאודסה ולדנייפרופטרובסק. במקביל, אנו ממשיכים בתהליך של צמצום מספר הציים והוצאתם משירות של מטוסים ישנים (מטוס מטען מדגם 747-200 שיצא משירות הקיץ, שני מטוסי נוסעים מדגם 767-200 שיצאו משירות בסוף שנת 2011, שני 757 חכורים- הוחזרו בשנת 2011 לבעלים ו-3 מטוסי 757 יוצאו משירות השנה).
במהלך השנה נקטנו במספר צעדים על מנת להתייעל ולהתאים עצמנו למציאות החדשה של משבר עולמי ותחרות מתגברת. כחלק מההיערכות המתחייבת לקראת שנת 2012, החליטו חברי דירקטוריון אל על בסוף הרבעון השלישי, לקצץ בגמול הדירקטורים (למעט דירקטורים חיצוניים) בשיעור של 20%.
מנכ"ל החברה ויו"ר דירקטוריון החברה החליטו לוותר על 20% משכרם.
כמו כן ויתרו הסמנכ"לים בחברה על 10% משכרם וראשי האגפים ויתרו על בין 7.5% ל- 10% משכרם, החל ממשכורת חודש דצמבר 2011 ולכל שנת 2012.
בנוסף, בעת האחרונה ויתרו על שכר בין 3%-7.5% כל בעלי החוזים האישיים בחברה.
בנוסף, ביצענו מהלכים בתחומים רבים להקטנת ההוצאות והקטנה של כ- 200 משרות במהלך הרבעון הרביעי של 2011. החברה ממשיכה לגבש ולבצע מהלכים וצמצום הוצאות נוספות בתוך החברה.
אנו ממשיכים כל העת לפתח ולממש מקורות הכנסה חדשים, באופן שיקטין בטווח הבינוני והארוך את תלות החברה במחירי הדלק ובגורמים חיצוניים נוספים.
אנו ממשיכים בפיתוח "מנועי צמיחה" חדשים לחברה בתחומים שונים ומשמעותיים, זאת בנוסף לשיתופי פעולה שונים. במהלך השנה, חתמה החברה הסכם עם חברת WestJet הקנדית, המרחיבה את יעדי ההמשך של החברה בצפון אמריקה. בנוסף חתמה החברה על הסכם קוד שייר עם חברת אירוסוויט הרוסית והורחב הסכם הקוד שייר עם חברת S7 הרוסית
בנושא הביטחון הגענו השנה להסכם עם המדינה להקטנת חלקה של אל על בהוצאות הביטחון מ- 40% ל- 30% ובעתיד בתנאים מסוימים, הקטנה אפשרית גם ל- 20%. לצערנו, גם השנה נשאר עדיין דירוג הבטיחות של מדינת ישראל בקטגוריה 2. לנושא משמעות עסקית וכוללת על חברת אל על.
החברה השקיעה בשדרוג משמעותי של אתר האינטרנט ורשמה גידול משמעותי של כ- 20% במכירות באמצעות האתר וכ- 5% צמיחה במכירת כרטיסים באמצעות המוקד הטלפוני.
הכנסות החברה גדלו בשנת 2011 ב- 4% והסתכמו בכ- 2.04 מיליארד $ .
החברה מציגה תזרים מזומנים חיובי המסתכם בסך של כ-61.9 מיליון $ ויתרת מזומנים בסך 85.4 מיליון דולר, זאת לאחר פירעון הלוואות שהגיעו לפרקן, והשקעה ברכוש קבוע שהסתכמה בכ- 107 מיליון דולר לרבות רכישת מטוס משומש מדגם 747-400 ותשלום מקדמות על חשבון רכש מטוסי 737-900 חדשים. פרמטרים אלו מצביעים על התמודדותה של אל על עם האתגרים אשר עמדו ועומדים בפני החברה ועם השינויים בענף התעופה העולמי והמקומי והמשבר הכלכלי הגלובלי.
שקדי סיכם: "השנה הייתה מאוד לא פשוטה , נעלמו מהמפה מספר חברות תעופה אשר סיימו את דרכן בעת האחרונה ,אנו מחויבים ונערכים למאמץ מתמשך ורציני להתמודדות עם השינויים בכלכלה בישראל, באירופה, ובעולם, עם המצב הפוליטי הלא יציב במזרח התיכון, עם תנאי השוק המאתגרים ועם התחרות. אנו מאמינים, כי המשך ביסוס חוסנה הפיננסי של אל על ויציבותה, לצד נקיטת מאמצי התייעלות רציניים ומהלכים לשיפור מתמיד ומצוינות תוך החדרתה כערך יסוד בקרב אנשי החברה ותוך שמירה ופיתוח רמת שירות גבוהה מאוד ללקוחותינו, הם המפתח להמשך שימור מעמדה המוביל של אל על בענף התעופה. בחודשים האחרונים עוסקת החברה בכוח מלא בגיבוש תוכנית אסטרטגית שתסוכם בעת הקרובה הנוגעת לכיוונים עתידיים במבנה החברה- מימוש המהלך נדרש להתמודדות בעידן הנוכחי."