בכנס סוכני הנסיעות שנפתח היום באילת: השמים כמו הקרקע, הם נכס אסטרטגי של מדינת ישראל

בריתות תעופה בינלאומיות סוגרות את השמים ולא מאפשרות תחרות והורדת מחירים

מאת:

בכנס השנתי שנפתח היום באילת מצהירה התאחדות סוכני הנסיעות:
השמים, כמו הקרקע, הם נכס אסטרטגי של מדינת ישראל ודרושה התערבות לאומית כדי לשמור על התחרות החופשית

בכנס השנתי של סוכני הנסיעות שנפתח היום באילת, מצביעים בהתאחדות הסוכנים על מעמדה המתערער של יאט"א, הארגון הבינלאומי של חברות התעופה הסדירות, ועליית כוחן של שלוש בריתות התעופה העולמיות, הסוגרות את השמים ולא מאפשרות תחרות והורדת מחירים. בהתאחדות מעריכים כי בעתיד הקרוב יילכו ויוקשחו התנאים מצד חברות התעופה, ועל הענף להיערך בהתאם לבאות.

יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות: "המשבר הכלכלי העולמי האחרון והמצב העגום אליו נקלעו רוב חברות התעופה בעולם, הביא ממשלות רבות להקל בתחום שיתופי הפעולה בין חברות התעופה בעולם. שיתופי פעולה שהיו בלתי סבירים בעבר מטעמים של שמירה על התחרות החופשית, הפכו בעיתות המשבר ללגיטימיים. כך יוצא, שדווקא כאשר המושג "שמים פתוחים" שגור בפי כל, בפועל, הולכים השמים ונסגרים על ידי בריתות תעופה בינלאומיות הזוכות להקלות ממוסדות ההגבלים העסקיים בארה"ב ואירופה.

לדבריו, שיתופי הפעולה המתרחשים בכל השווקים ביחד ולחוד נרקמים במטות גלובליים של חברות התעופה שפריסת פעולתם מקשה על מוסדות האכיפה לאמוד את פעילותן של הבריתות. מחוקקים בארה"ב ובאירופה הביעו חששם מהתופעה המתרחבת של שיתופי פעולה אלה אולם קולותיהם נעלמו בהמולת המשבר האופפת את ענף התעופה. בהווה כבר ניתן לראות, כי כרטיס הטיסה הפך לאמצעי לגביית כספים כאשר מחירו הבסיסי נמצא עדיין בתחרות, אולם החיובים שסביבו כגון קנסות על שינוי עלות מזוודה ושירותים על המטוס, הפכו למרכיב המאפיל לעיתים על מחיר הכרטיס כולו.

ההתאחדות מצידה נוקטת כל צעד משפטי ורגולטורי אפשרי לשמירת האוטונומיה של השוק הישראלי, אך מעבר להשלכות הישירות על סוכני הנסיעות בישראל ועל חברות התעופה הישראליות, סבורה ההתאחדות, כי ניהול ענייני התעופה בישראל הינו עניין לאומי שיש לערב בו את משרד התחבורה, על מנת שיטיל פיקוח על כל החלטות יאט"א החלות על ישראל וחיובן בדיון ובאישור מקדים מטעמו, מכיוון שהשמים, כמו הקרקע, הם נכס אסטרטגי של המדינה.

 

השאירו פרטים
ואנחנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי
decorative line