זכויות הצרכנים מול ספקי שירותי נסיעה ונופש בשל האירועים ביפן
מאת:
בעקבות האירועים ביפן המועצה לצרכנות מבקשת להבהיר את זכויות הצרכנים באשר לביטול עסקאות לטיסה ו/או נופש ליפן כדלקמן:
כח עליון מהוא?
האירועים ביפן הכוללים שילוב של רעידת אדמה, גלי צונאמי וחשש לדליפה רדיואטיבית בשל פגיעה בכורים אטומיים במדינה, מהווים לעמדת המועצה לצרכנות אירועים הנובעים מכח עליון.
כח עליון במובן החוזי הן נסיבות חדשות, שלא צד לחוזה גרם אותו, לא ניתן למנוע אותו ולא ניתן היה לדעת עליהן מראש או למנוע אותן. בנסיבות החדשות הנוצרות כתוצאה מאותו כח עליון, קיום ההעסקה, בתנאים שנקבעו מראש, הוא בלתי אפשרי ובלתי צודק. אומנם ביפן רעידות אדמה הנן אירוע צפוי ואולם חוזקתה של רעידת האדמה הנוכחית בשילוב גם גלי הצונאמי וחשש לאסון רדיאקטיבי , זה מצב נדיר ובלתי צפוי. לעמדת המועצה זהו צירוף של נסיבות העונות על ההגדרה של כח עליון.
לעמדת המועצה לצרכנות בנסיבות אלה, לא צודק לחייב את מי מהצדדים לקיים את ההסכם כלשונו, במידה והוא אינו מעוניין בכך עוד עקב שינוי הנסיבות. לפיכך בשלב זה, כאשר המצב איננו ברור, כל אחד מהצדדים, לרבות הצרכן, הנאלץ שלא לקיים את ההתחייבויות שלו, יכול לדרוש את ביטולו של ההסכם בטענה שההסכם סוכל על ידי כוח עליון.
האם הצרכנים זכאים להחזרי תשלום במקרה של ביטול ?
החוק קובע כי במקרים בהם לא ניתן לקיים את החוזה כתוצאה מאירוע מסכל, נתונה לבית המשפט הסמכות לקבוע כיצד לחלק את הנזק בין הצדדים לעסקה. על ביהמ"ש להחליט האם יש להשיב כספים, למי ובאיזה סכום. עיקרון הצדק המנחה בחוק הוא, שעל כל צד לשלם את ההוצאות הסבירות שהוצאו לשם קיום החוזה ולהשיב את יתרת הכספים.
הנסיון מלמד כי במקרים דומים בעבר, רבים העסקים להם מודעות צרכנית גבוהה העושים כל שלאל ידם על מנת לסייע לציבור לקוחותיהם ולהקטין את נזקיהם. דומה כי במקרים רבים, ישיבו עוסקים לצרכנים את כספם גם אם לא יעשו זאת ברצון, זאת מתוך מודעות, ייעוץ משפטי ומשקל נאות לסיכון והסיכוי בהליך משפטי. בהתאם ממליצה המועצה ללקוחות לפנות תחילה ישירות אל העסקים ולבקש השבה של הכספים כשהנסיון מלמד כי לרוב ניתן להגיע להסכמות בדבר השבה חלקית או מלאה, גם מבלי לפנות לערכאות.
נתקעתי ביפן במשך מספר ימים והיו לי הוצאות רבות. האם אני יכול לתבוע את חברת התעופה?
לרוב, במקרים מסוג זה, הן ציבור הצרכנים והן חברות התעופה סופגים נזקים כספיים ולא ניתן להטיל על חברות התעופה את הנזקים שנגרמו לצרכנים.
האם סוכן הנסיעות חייב להשיב לי את הכספים ששולמו?
בדרך כלל סוכן הנסיעות מעביר את הכספים שהוא מקבל בגין העסקה לספקי השירות בתמורה לעמלה. בנסיבות סיכול, וככל שהסוכן שילם, או נאלץ להעביר כספים, לספקים הוא אינו חייב לספוג את העליות כתוצאה מביטול העסקאות. לעמדת המועצה לצרכנות על הסוכן לנסות ולמזער את הנק. אמינות ורצינות כל סוכן נסיעות כמו גם רמת השירות שהוא מסוגל לתת לצרכנים נבחנים דוקא ברגעים הקשים מסוג זה, וסוכן נסיעות המתנער מכל אחריות לסייע לצרכנים לקבל את שמגיע להם מהספקים, אינו מעניק את השירות הטוב שמגיע ללקוח; ולעמדת המועצה לצרכנות, אף אינו ממלא את חובתו לסייע ללקוחותיו בעקבות העסקה בה נקשרו.
למי אני יכול לפנות אם פניותי לחברות ובעלי העסקים מושבות ריקם, או לא נענית כלל?
המועצה הישראלית צרכנות ערוכה לסייע לצרכנים הן בפניה לבעלי העסקים ומו"מ איתם, והן במידת הצורך בייעוץ וסיוע בהגשת תביעות לבתי משפט לתביעות קטנות, ככל שיש מקום להגיש תביעה כזו.